ایده هایی برای ورزش

 یافتن برنامه ی صحیحی برای ورزش افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمی مشکل است. برخی از افراد مبتلا به این بیماری هنوزبه عوارض ثانویه ی آن مبتلا نشده اند اما گروه بیشتری از این افراد با انواعی از عوارض گوناگون این بیماری دست و پنجه نرم می کنند  و یافتن یک برنامه ی ورزشی مناسب برای شرایط آنان  کار بسیار سختی است .

مهمترین مسئله  قبل از شروع هر برنامه ی ورزشی مشورت با پزشک معالج است زیرا  ممکن است انجام این فعالیت ورزشی بروی مقدار قندخون شما تأثیر گذارد.

بنابراین سوال اساسی این  است که یک فرد دیابتی چه مقدارباید به ورزش بپردازد؟

به عنوان حداقل شما باید 5 روز درهفته و هر روز حداقل 30 دقیقه به ورزش بپردازید شما می توانید به پیاده روی ، کار در حیاط منزل، باغبانی، تمیز کردن خانه یا  حتی شنا بصورت منظم بپردازید.

 هرگونه فعالیتی که موجب افزایش ضربان قلب شما واندکی تعریق شود برای افراد  دیابتی ورزشی مناسبی محسوب می شود. نوجوانان وکودکان باید روزانه حداقل یک ساعت به  ورزش بپردازند. شاید تعجب کنید اما دریک تحقیق وسیع ثابت  شده است که تنها 115 دقیقه ورزش در هفته می تواند افراد مبتلا به  پیش دیابت را از ابتلا به دیابت مصون کرده یا شروع دیابت نوع 2 را در آنها به تأخیر اندازد. علاوه بر این با انجام ورزش می توانید از وزن خود بکاهید.

 حال چه انواعی از ورزش برای افراد مبتلا به پیش دیابت با دیابت نوع 2 مناسب است ؟

 شماباید این سه نوع فعالیت زیر را در برنامه ی ورزشی خود بگنجانید:

·        ورزشهای انعطاف پذیری

·        ورزش های هوازی

·         تمرینات قدرتی  یا استقامتی

ورزش ایروبیکبه هر گونه ورزشی اطلاق می شود که ضربان قلب شما را  درهر بار ورزش به مدت 30 دقیقه بالا ببرد، که از جمله می توان به پیاده روی ، حرکات موزون ، تنیس یا حتی دوچرخه سواری ثابت اشاره کرد.

 بیاد داشته باشید که ضربان قلب شما باید با انجام این ورزش ها بالا برود بنابراین  باید به پیاده روی سریع بپردازید.

تمرینات استقامتی و قدرتی: این نوع از ورزش را حداقل 2 تا 3 بار درهفته  برای پرورش ماهیچه ها و حفظ استحکام استخوان ها انجام دهید. برای انجام  این تمرینات می توانید ازبلند کردن وزنه های سبک شروع کنید یا از کش ها و  طناب های لاستیکی یا حتی وزنه برداری درخانه استفاده کنید.

ورزشهای انعطافی: از جمله ی این ورزشها می توان به ورزش یوگا و پیلاتس اشاره کرد. این نوع از ورزشها سبب بهبود انعطاف پذیری مفاصل شما شده و از بروز صدمات در هنگام انجام ورزشهای دیگر جلوگیری کند.

البته شما می توانید فعالیت های حرکتی خود را افزایش دهید برای مثال تا جای ممکن به پیاده روی بپردازید یا از پله به جای آسانسور استفاده کنید یا درهنگام خرید ماشین  خود را در دورترین مکان در پارکینگ پارک نمایید. همه ی این اقدامات کوچک می تواند به افزایش میزان فعالیت  شما درزندگی روزانه کمک کند.

دیابت نوع 2 بیماریی است که باید درتمام عمر با آن کنار بیایید با ایجاد اندکی تغییرات در فعالیتهای روتین روزانه ی خود می توانید از قلب، کلیه ها، چشم ها و اندامهای  انتهایی خود (پاها) دربرابر عوارض بیماری دیابت محافظت کنید و حتی برخی از عوارض  این بیماری را هرگز تجربه نکنید.

منبع : diabetes-living.com